Wednesday, September 26, 2012

B.M.

.


">> Var och en är annorlunda, var och en lever annorlunda, var och en dör annorlunda << Thomas Bernhard.
Det där annorlunda.

Det att var och en upplever världen annorlunda, att ingen lever i samma värld.
Att allting är annorlunda beroende på den du är, hur du ser det och varifrån.

Du är till och med annorlunda för dig själv, inte minst det.

Det är längtan efter och skräcken för detta mullvadsmörkt annorlunda som får mig att klamra mig fast vid det påtagliga.

Det är därför jag samlar på det faktiska.
Det är därför mapparna tar så stor plats i mitt liv.
Mappar med material för framtida användning, denna framtida användning som förutsätter att man vet vart materialet finns, i vilken mapp, under vilken inledningsgrupp. Allt går isär, glider ihop, glider bort. Detta oåtkomliga mappliv för framtida bruk.

Eugène Delacroix, bildkonstnären, säger i sin dagbok att den för vilken allting är material inte är någon riktig människa.
Nej, för den är en mapp.

Det finns bara ett sätt att lagra och hantera information och det är att lägga allt på minnet för att sedan vid behov kunna ta fram det.
För att kunna göra det är det tre saker man måste lära sig.
Tyvärr är det ingen som vet vilka de är."



Ur "Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig" av Bodil Malmsten.


No comments: