Sunday, October 18, 2009

San Gerardo vs. Umefesten?

Pratade nyss med Frith. Blev lite rörd av det. Och eftersom vi givetvis talade om hur, var, när och om vi kan ses, så började jag också senare spinna lite vidare på en tanke som poppat upp redan förut. Tanken på det här med re-unions. Har några polare, vilka alla är från samma syditalienska stad, och som varje år när den staden firar sitt helgon åker hem för att ses under festliga förhållanden. DOM ÅKER HEM. Basta.
Då kan det se ut såhär:



Alltså, jag vet att vi en gång i tiden hade den där Umefesten (och att det spårade)... och jag vet att vi inte heller enligt katolska seder helgar bibliska personer när det vankas halabaloo. Men vi kunde ju, som vi alltid gör, ta fasta på de mediterreanska göttorna som vi tycker passar in sådär lagomt (HEJ VIN).
Vore det inte en fin tanke ändå? Ett härligt sekulariserat vördnadsdatum skulle vi väl ändå kunna unna oss, visst? Lite gathering med röj och sentimentalitetsfrosseri. Vad fan, om inte annat kan vi väl power-boosta vikten av midsommar lite grann?!
Jag tycker vi nästan är skyldiga oss själva det. Oss och Umeå.
Jag kan se det!
Forza U-town!

(Enda tillåtna kommentarer: datumförslag).

2 comments:

Anonymous said...

ever heard of 26/12?

Rebecca Rubin said...

Ja, och jag talade med min vän om det igår kväll... Men varför fira när det är mörkt och kallt när man har midnattssol och kan köra på i tre dygn utan stopp under sommarhalvåret?