Wednesday, February 27, 2008

Magstyrka

Har just ätit en brakfrukost framför tv:n och sitter nu med en klump i magen från det som det berättas om på nyheterna. (Och från frukosten..).
Spanien är ett land med obehagligt höga siffror av kvinnomisshandel. Igår mördades fyra kvinnor av sina män, det ena fallet vidrigare än det andra. Yuri nämnde detta fenomen för mig innan jag åkte, mer som en skämtgrej, att ”va försiktig nu Rebecca. De spanska snubbarna är fan galna på riktigt, haha”
. Jag fick dessutom en liten påminnelse redan på planet till Malaga;

Hur som helst hör man nästan dagligen om nya misshandels/mordfall av kvinnor. På tv, i tidningen.
Och ja, förövaren är nästan alltid en man de kände väl, eller den man de gift sig/valt att leva med. Ofta åker förövarna också fast, då det inte handlar om detaljplanerade lönnmord, utan något som inträffar som en följd av impulsiv ilska. Något dessa män helt enkelt tar sig rätten till.
Saker måste börja hända i världen. Vi måste ställa oss upp, skrika!
Annars är det mest en massa andra politiska debatter som visas på tv just nu, då det om ungefär en vecka är val i Spanien. Zapatero vs. Rajoy. Den tomteliknande Rajoy är en kyrkans man och håller ännu hårt i många av de gamla slitna och alldeles för hårt åtdragna tyglarna, många av dom känns som en direkt kvarleva från tiden under Franco. Hans skrämmande idéer handlar t.ex. om poängsamlande för de som vill flytta in i landet (ju högre utbildning och social status, desto högre poäng och större chans att bli spansk medborgare osv), sänkning av straffåldern till tolv år (ja du läste rätt) och han har väääldigt svårt för det här med homosexualitet.
Kan dock med glädje meddela att det i dagsläget ser rätt ljust ut för señor Skomakare.
Men, än så länge är jag ju inte spansk medborgare, så det jag kan bidra med är kanske att gå med i nästa demonstrationståg. De är ganska vanligt förekommande här. Och jag förstår ju, det finns mycket att slåss mot.

2 comments:

Anonymous said...

"Stop buggin me" är från dig - jag lär mig av de bästa. Fortsätt att blomstra min vackraste blomma.

Unknown said...

http://www.radioblogclub.com/open/153366/chet_baker/Chet_Baker_-_Alone_Together